Биографија

Сава Халугин рођен је у Новом Кнежевцу 1946. године. Дипломирао је на одсеку за ликовну уметност Више педагошке школе у Новом Саду 1968. године. Након тога, уписао се на вајарски одсек Факултета ликовних уметности у Београду, на коме је дипломирао у класи професора Јована Кратохвила 1972. године. На истом факултету  стекао је звање магистра ликовне уметности –  вајарства, 1978. године. Статус слободног уметника имао је у периоду од 1980. до 1994. године, када је почео да предаје на Педагошкој академији у Суботици на предмету Методика ликовног васпитања са практичном наставом. За дописног члана Српске академије наука и уметности изабран је 2018. године.

Боравио је на студијским путовањима у Грчкој, Француској, Италији, Аустрији, Немачкој, Мађарској, Шпанији и Румунији. У периоду од 1969. до 2023.године излагао је на 68 самосталних и преко 280 групних изложби у земљи и иностранству. Халугинова дела налазе се у бројним музејским, приватним збиркама и јавним просторима. Добитник је великог броја  награда и признања.

Учесник је бројних ликовних колонија међу којима су „Мермер и звуци“ у Аранђеловцу; „Di Svilato“ у Свилајнцу; „Бакар“ у Бору; „Острожац“ у Бихаћу; Колонија акварела у Ечкој; „На путевима Саве Шумановића“ у Шиду; Ликовна колонија у Цазину; „Акварел на Тиси“ у Сенти, као и „Terra“ у Кикинди где се сусрео са својим колегом Николом Коком Јанковићем.

Током шест деценија дугог стваралаштва своје ликовне визије Сава Халугин изразио је кроз традиционалне ликовне медије – скулптуру, слику и цртеж. Будући да је вајар по вокацији, не изненађује да је у свом уметничком опусу примат дао скулптури, било да је реч о монументалним јавним споменицима или делима галеријског формата. Упоредо са својом пластиком  уметник је излагао своје цртеже и слике. Цртежи настали као припрема за извођење тродимензионалних облика, временом су прерасли у аутентично, самостално уметничко дело. Изведени транспарентним, али и густим наносима боја, лишени су линеарности и откривају ауторов непогрешив осећај за волумен. Халугинов сликарски опус надовезује се на цртачки, с тим што боје нанешене пастуозним и енергичним потезима посатају још интензивније. Своје идеје у пуној пластици реализовао је у материјалима најпогоднијим за дочаравање импресија из реалног света – реминисценцијама на проживљено искуство и сопствено сећање. Рурални мотиви, пре свега призори са реке, као и антропоморфни и зооморфни мотиви доминирају на Халугиновим делима. Аутор није одступио од става да су неизоставне детерминанте вајарског дела материјал, маса и простор. Временом апстраховане форме, заобљене и углачане масе у простору, прерастају у асоцијативне матрице, експресивно моделоване пластичне визије. Вајар се постепено све више окретао слободнијем изразу, самим тим и изражајнијим материјалима попут глине, бронзе и полиуретанске смоле.

Прве две деценије Халугиновог стваралаштва обележене су асоцијативним, готово апстрактним приступом. Минималистичке форме изведене махом у граниту и мермеру, сведене су на чист знак, готово праоблик какав се сусреће у архаичној уметности.

За преломну тачку у Халугиновом опусу може се сматрати 1988. године и самостална изложба у галерији Културног центра Београд. Од тог тренутка, уметник се готово потпуно окренуо бронзи као најизражајнијем и најподеснијем материјалу за стварање експресивних формалних решења. Он полази од фигурације, редукује форму, своди је на знак, и уводи је у сферу асоцијативног. Не ретко његова фигурална пластика поприма вид гротескне, зооморфне фигурације. Халугинова дела увлаче посматрача у сопствени имагинарни свет, подстичући га да на себи својстен начин рефлектује сопствене визије и искуства.

Biography

Sava Halugin was born in 1946 in Novi Kneževac. In 1968, he graduated from the Department of Fine Arts of the Higher Pedagogical School in Novi Sad. He continued his studies at the Faculty of Fine Arts in Belgrade, Department of Sculpture, graduating in 1972 in the class of Professor Jovan Kratohvil. At the same faculty, he received the degree of Master of Fine Arts – Sculpture in 1978. In the period from 1980 to 1994, he had the status of a freelance artist and was appointed professor of Methodology of Fine Arts education with practical training at the Preschool teacher training college in Subotica. He was elected a corresponding member of the Serbian Academy of Sciences and Arts in 2018.

He took study trips in Greece, France, Italy, Austria, Germany, Hungary, Spain and Romania. In the period from 1969 to 2023, he exhibited at 68 solo and over 280 group exhibitions in the country and abroad. Halugin’s works can be found in numerous museums, private collections and public spaces. He is the recipient of a large number of awards and recognitions. He has participated in numerous art colonies, such as “Marble and Soundsˮ in Aranđelovac; “Di Svilatoˮ in Svilajnac; “Bakarˮ in Bor; “Ostrožacˮ in Bihać; Colony of watercolors in Ečka; “Following the paths of Sava Šumanovićˮ in Šid; Art colony in Cazin; “Aquarelle on the Tisa Riverˮ in Senta, as well as “Terraˮ in Kikinda, where he met his colleague Nikola Koka Janković.

During six decades of creative work, Sava Halugin has conveyed his artistic visions through traditional art media – sculpture, painting and drawing. Being an Academy-trained sculptor, it comes as no surprise that in his artistic work he gave primacy to sculpture, be it monumental public monuments or gallery format works. Apart from sculptures, Halugin has likewise exhibited drawings and paintings. The drawings, created as preparatory studies for three-dimensional forms, have grown over time into an authentic, independent work of art. Produced with transparent, but also dense layers of colour, these drawings are devoid of linearity and reveal the artist’s unmistakable sense of volume. Halugin’s painting oeuvre is a continuation of his drawing opus, except that the colours applied with pasty and energetic strokes become even more intense. He realised his ideas in full plasticity and in materials most suitable for conjuring up impressions from the real world – reminiscences drawn from lived experience and his personal recollections. The rural motifs, primarily river scenes, as well as anthropomorphic and zoomorphic motifs dominate Halugin’s works. The artist did not deviate from the position that material, mass and space are the indispensable determinants of a sculptural work. The abstracted forms, consisting of rounded and polished masses in space, have over time evolved into associative matrices, that is, expressively modelled plastic visions. The sculptor has turned more and more to freer expression, thereby to more expressive materials such as clay, bronze and polyurethane resin.

The first two decades of Halugin’s work were marked by an associative, almost abstract approach. The minimalistic forms, executed mostly in granite and marble, are reduced to a pure sign, almost the primordial form encountered in archaic art.A solo exhibition at the Belgrade Cultural Center Art Gallery in 1988 can be considered a turning point in Halugin’s oeuvre. From that moment onwards, the artist has turned almost entirely to bronze as the most expressive and suitable material for creating expressive formal sculptural solutions. He commences with figuration and reduces the form by narrowing it down to a sign and introducing it into the associative sphere. His figural plastic often takes the form of grotesque, zoomorphic figuration. Ḫalugin’s works draw the viewers into their own imaginary world, encouraging them to reflect their personal visions and experiences.

Аудитивна подршка за слабовиде

Подршка преводиоца на знаковни језик

Аутор изложбе:  Катарина Бабић

Аутор културно инклузивних садражаја за особе са инвалидитеотм: Владимир Mарковић

Фотографија: Иван Стојановић

Видео продукција и монтажа: Немања Лекић

Наратор: Иван Томић

Превод на енглески језик: Дејан Вукелић

Превод на знаковни језик: Катарина Вученовић

Веб дизајн: Ненад Миливојевић

Аранжер декоратер: Јасмина Прокић